The plebiscite campaign in Para in 2011 and the political game of image building
DOI:
https://doi.org/10.21878/compolitica.2017.7.1.114Abstract
RESUMO
O artigo enfoca os modelos de organização e produção de campanhas e polÃticas no Brasil, com destaque para o papel da televisão e, mais especificamente, do horário gratuito de propaganda eleitoral. A análise se estende a um objeto inédito na história polÃtico-democrática do paÃs: a campanha do plebiscito no Pará, em 2011, sobre a criação ou não dos estados do Carajás e do Tapajós, sua composição e suas estratégias de produção. O método analÃtico utilizou o conceito de polÃtica de imagem de Wilson Gomes (2004). Identificou-se uma homogeneização das campanhas que tratavam de diferentes regiões, o direcionamento das estratégias à população da capital do Pará, Belém, e o "jogo" polÃtico de construção e desconstrução de imagens dos sujeitos que estiveram à frente das campanhas do plebiscito.
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ABSTRACT
The article focuses on organizational models and production of political campaigns in Brazil emphasizing the role of television and, more specifically, the free time for political propaganda. A unique object in the political and democratic history of the country is analyzed: composition and production strategies of the campaign for a plebiscite in Pará, in 2011, about creating or not the states of Carajás and Tapajós. The analytical method used the concept of image policy of Wilson Gomes (2004). One could identify a homogenization of campaigns that dealt with different regions, the establishment of strategies targeting the population from the capital city of Pará, Belém, and the political "game" of image construction and deconstruction of political actors that conducted the campaign.
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